HISTORIE
SUBARU HISTORIE
Subarus historie begynder i Japan år 1917, da Chikuhei Nakajima begyndte at udvikle og producere flyvemaskiner. Nogle årtier senere var virksomheden Japans største flyproducent. Efter yderligere nogle årtier var mærket et velkendt bilmærke i hele verden.
Virksomheden bag Subaru: Fuji Heavy Industries Ltd.
1917-1945
Flyvemaskineindustrien var starten for fabrikken
Den hændelsesudvikling, som førte frembringelsen af en af dagens mest fremtrædende japanske industrikoncerner, indenfor fremstillingen af transportmidler til land og lufttrafik startede i 1917. En mand ved navn Chikuhei Nakajima fik øjnene op for det enorme fremtidspotentiale for flyvemaskiner med forbrændingsmotorer, og grundlagde et forskningslaboratorium for flyvemaskiner i byen Ota i den Japanske provins Gunma. Virksomheden blev hurtigt udvidet, og efter godt 10 år var Nakajimas virksomhed kendt under navnet Nakajima Aircraft Co. Ltd.
De små forbrændingsmotorer som så verdens lys for første gang i slutningen af 1800 tallet, havde cylindre som enten var placerede på række, eller horisontalt mod hinanden på begge sider af krumtapakslen. Da den senere løsning var let, havde en stabil motorgang og var driftsikker, anvendtes den flittigt i flyvemaskiner. Også Chikuhei Nakajima valgte denne såkaldte boxermotor til sine flyvemaskiner.
1946-1952
Køretøjsindustrien kommer i gang
Efter anden verdenskrig startede et omfattende genopbygningsarbejde af det krigshærgede Japan. Nakajimas flyvemaskinefabrik byttede navn til Fuji Sangua Co. efter det mest kendte bjerg i landet. I Europa blev små lette tohjulede scootere mere og mere almindelige, og denne trend bredte sig også til Japan. Fuji havde allerede en lempelig motor til formålet, og i 1946 introducerede virksomheden det første køretøj til landtrafik. scooteren Rabbit. Forsættelsen blev derefter indenfor sektoren for tunge køretøjer. I Slutningen af 40’erne lancerede fabrikken en bus med selvbærende karrosseri, hvilket var meget usædvanligt på den tid.
1953-1959
Fuji Heavy Industries Ltd. bliver til – Subaru introduceres
I løbet af 50’erne voksede virksomheden i en rasende fart. i 1953 bestod firmaet af 5 forskellige produktionsanlæg, alle med retningen på transport af en eller anden slags. Man besluttede at samle de forskellige virksomheder under navnet Fuji Heavy Industries Ltd. Som virksomhedssymbol valgtes et kendt stjernebillede i Tyrens stjernegruppe, som i Japan symboliserer genfødsel og styrke. De seks stærkest lysende stjerner danner stjernebilledet, som i Japan kaldes for netop Subaru. I Danmark kalder vi den for plejaderne.
Bilismen i Japan øgedes meget hurtigt, og nogle af de konkurrerende virksomheder satsede på licensproduktion af udenlandske mærker, for på denne måde hurtigt komme ind på det voksende personbilsmarked. Men Fuji Heavy Industries Ltd. sigtede højere end det. I 1958 introducerede firmaet en lille bil, som var tilpasset de japanske bilisters behov. Bilen fik navnet Subaru 360. Samme år gennemførte man den første testflyvning af det nye skolefly T-1, og dermed gik flyvemaskinedivisionen ind i jetalderen.
1960-1969
Produktionen bliver mere og mere alsidig
Subaru 360 blev en stor succes og i begyndelsen af 60’erne fik den selskab af kassebilen Sambar. Ved siden af Rabbit scooterne begyndte man nu også en produktion af havetraktorer, andre motorredskaber og stationære motorer. Subaru 1000 var den første forhjulstrukne bil som blev masseproduceret i Japan, og rullede ud fra fabrikken i 1965. Bilen blev drevet af den lette og kompakte boxermotor, som havde vist sig til at være så driftsikker i flyverne. I dag har motortypen været grundlaget for koncernens bilproduktion i næsten 40 år. Virksomhedens tunge sektor, flyttede derimod over på skinner da det dieseldrevne hurtigtog Hatsukari blev lanceret, og flyvemaskinedivisionen begyndte at producere helikoptere, forskellige sportsflyvere og forretningsflyvere. I slutningen af 60’erne kunne Fuji Heavy Industries tilbyde et påfaldende bredt og mangfoldigt produktsortiment.
1970-
Subaru får hovedrollen
Rygtet om Subarus pålidelige personbiler spredte sig over hele verden og salget øgede stadigt. Boxermotoren var blevet Subarus adelsmærke og ved lanceringen af Subaru Leone Stationcar i 1972, kombineres den for første gang med 4-hjulstræk. Subarus unikke permanente AWD- firehjulstræk havde set dagens lys. Mellem 1972 modellen af Leone og Legacy 2010 ligger 38 års af intensivt udviklingsarbejde, og dagens Subaru forener på en ekseptionel måde kørekomfort, sportslighed, og terrænkøreegenskaber. Subarus sejrsgang startede med Leone, som også gik hen og blev Fuji Heavy Industries Ltd:s vigtigste produkt. År 2000 stod bilproduktionen for 85 % af koncernens omsætning.
Produktionsvæksten er også fortsat indenfor de andre sektorer, og de tekniske løsninger er blevet udviklet i takt med videnskabelige gennembrud. Via Dieselmotoriserede landevejsbusser og skinnebusser til den kollektive trafik, har virksomheden avanceret til højteknologiske højhastighedstog og senest til produktion af rumfærger i samarbejde med amerikanske Boeing og det japanske rumagentur NASDA. Indenfor Fuji Heavy Industries Ltd. hersker i 2000 ’tallet stadig den samme kompromisløse indstilling til alle divisionerne indenfor virksomheden, som Chikuhei Nakajima havde, da han i 1917 begyndte at studere flyvning i den lille by Ota.
Subaru introducerer det unikke firehjulstræk = Subaru AWD
1972-1988
Boxermotor + permanent firehjulstræk = Subaru AWD
Valget af motor skulle vise sig til at blive et lykketræf for Fuji. Fire år efter at Subaru 1000 var kommet ud på markedet, gav en stor japansk el-virksomhed Fujis bildivision den opgave at udvikle en firehjulstrukket stationcar, som skulle være terrængående, men behændigere og lettere end eksisterende terrænbiler på markedet. Med den lave og lette boxermotor havde Subaru nu præcis det rette våben til at udfordre terrænbilerne, som var udstyrede med tunge arbejdsmaskinemotorer. Tilpasningen af firehjulstræk på en personbil, kom alligevel til at kræve mange innovationer af Subarus ingeniører.
I flere årtier havde man eksperimenteret med firehjulstræk i konkurrencebiler. De mest kendte forsøg blev foretaget af amerikanske Miller, franske Bugatti, italiensk-tyske Porsche 360 Cisitalia, italienske Dusio samt engelske Jensen. Den sidstnævnte havde konstrueret eksklusive sportsvogne, virkelige perler indenfor den britiske produktion af originalbiler. Fuji, som rettede sine blikke mod det europæiske marked, var meget interesserede i hvordan Jensen havde løst firehjulstrækket. Da Jensen Motors overgik til amerikansk eje, byttede størstedelen af virksomhedens konstruktører arbejdsgiver, og fik ansættelse hos Fuji Heavy Industries Ltd. På denne måde fik virksomheden adgang til vigtig knowhow om firehjulstræk.
At fordele kraften til alle fire hjul er ingen enkel opgave. Subarus konstruktører havde naturligvis adgang til de tekniske løsninger der var i Jensens sportsvogn, men de var for dyre til en familiebil. Heldigvis producerede Subaru allerede 1000-modellens lave, symmetriske boxermotor. Gearkassen kunne enkelt placeres nøjagtig på bilens midterlinje, og fordi motoren var så kort, kunne man udmærket finde plads til fordelingsgearkassen til baghjulstrækket i direkte tilknytning til gearkassen. Så fødtes det helt symmetriske chassis.
Leone-modellen med boxermotor og baghjulstræk fra 1971 havde et lempeligt chassis til firehjulstræks teknikken som Subaru minutiøst havde udviklet. Det stod allerede fra begyndelsen klart at Subarus firehjulstræk skulle være et RIGTIGT permanent firehjulstræk, som hverken skulle have brug for at man aktiverede en gearstang eller noget andet fra føreren for at blive koblet på. Firehjulstrækket i Leone Stationcar som lanceredes 1972 blev et bevis på Subaru ingeniørernes faglige dygtighed: kraftoverførslen var symmetrisk og takket være konstruktionens lave tyngdepunkt var køreegenskaberne stabile ved alle forhold. Rundt omkring i verden blev Subaru Leone meget populær, fremkommeligheden og det generøse bagagerum var to afgørende faktorer. Subaru Leone blev hurtigt verdens mest solgte 4-hjulstrukne bil og starten på udviklingen af det som kaldes AWD (All-Wheel Drive).
Subaru Pickup, som kom i 1977, blev også hurtigt populær af mange, da den sjældent skulle repareres, fordi den var robust, og driftssikker. I begyndelsen af 80’erne lancerede Subaru med et års mellemrum tre nye modeller: Kassebilen Domingo, den behændige lillebil Justy samt den strømlinjede og turbomotoriserede Alcyone (i USA XT).
Efter lanceringen af Leone finpudsede Subaru i næsten 20 år på sit AWD-system, som blev mere og mere effektivt, lettere og mere slidstærkt. Da de andre personbilsproducenter i samme tidsperiode kun viste minimal eller ingen interesse for firehjulstræk, nåede Subaru i disse år at skabe sig et enormt teknisk forspring. Og selv om næsten alle bilproducenter i dag har sin egen version af firehjulstræk, så er Subarus permanente AWD firehjulstræk i en klasse for sig selv.
1989-
Med Legacy indledes en ny æra for Subaru
Da Subaru i 1989 introducerede sine Legacy-modeller blev der vendt et nyt blad i den firehjulstrukne personbilshistorie. For første gang tog Subaru skridtet i over 2 liter i motorvolume, hvilket dengang betragtedes som en magisk grænse for japanske bilproducenter.
Inden salget af Subaru Legacy var startet, havde fabrikken udfordret Saab, som tidligere havde sat verdensrekord i driftsikkerhed ved højhastighedskørsel. Rekordforsøget med Subaru Legacy foregik i hede Arizona i USA. Under disse hårde tests, opmåles bilernes gennemsnitshastighed til hele 223,345 km/t. For at være på den sikre side, erobrede 2. generation Legacy Stationcar førstepladsen for stationcars ved et nyt rekordforsøg i 1993, og i 1998 gentog 3.generations Legacy samme bedrift. Rekorden er fastlagt af FIA, og er stadig gældende.
1991 blev luksusmodellen SVX lanceret med en 3,3-liters boxermotor med 6 cylindre og 24 ventiler og året efter kom Vivio, som erstattede Rex. Den afgjort vigtigste hændelse for Subaru i 1992 var dog premieren på den kommende rallykanon – Impreza. I 1991 deltog Subaru i 9 VM-rallyer med sin nye Legacy-model og fik sin første sejr i seriens sidste afd. i New Zealand i 1993. Det var blevet tid til at Impreza skulle stige ind i ringen.
Den lave boxermotor med sit formålstjenlige tyngdepunkt og Subarus permanente firehjulstræk, danner det optimale chassis for en rallybil. Det bevises af de tre på hinanden følgende konstruktør verdensmesterskabstitler i sæsonerne 1995-1997. År 1996 kompletteredes Subaru-programmet med den luksuriøse og terrængående Outback-model, som baseredes på Legacy-chassiset. Legacy Outback bidrog til opfindelsen af en ny klasse; crossover-SUV (Sport Utility Vehicle) trenden, terrængående biler med personbilskomfort. Også Forester, som lanceredes et år senere, placerede sig i samme klasse som næste version af crossover-SUV. I dag findes Forester med motoralternativer op til 230 hk som bringe bilen fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder. År 1998 erstattedes Vivio med Pleo.
2009 lanceredes slutteligt også Impreza med Subarus Boxerdieselmotor.
Samme år lanceredes fjerde generation Outback og femte generation Legacy som fuldværdige spillere i det for firmabilsbrugere, populære D-segment. I forbindelse med introduktionen af nye Legacy/Outback får også Subarus nye egenudviklede, trinløse, kædetrukne automatgearkasse - Lineartronic - debut.
Dagens Subaru-udbud viser at Fuji har kunnet tillempe sit koncept for firehjulstræk på alle sine modeller i den øvre mellemklasse, fra familiebiler til stationcars af Crossovertypen og SUV og MPV’er. Det faktum at mærket allerede i mange år har været verdens mest solgte firehjulstrukne personbil, bekræfter Subarus fremgang. Nøglen til succés'en er boxermotorens korte, lave og symmetriske form, som muliggør et stabilt og enkelt fungerende firehjulstræk.